• Patti Valkenburg, Universiteit van Amsterdam

4 februari 2015

Promotie: Sexy selfie jongeren van invloed op seksueel gedrag en zelfbeeld

Cover Dissertation van Oosten2Seksueel getinte foto’s die jongeren met elkaar delen op sociale media lijken vooral invloed te hebben op het seksuele gedrag en seksuele zelfbeeld van jongeren. Dit is een van de bevindingen in het onderzoek van Annemarie van Oosten waarop zij dinsdag 10 februari a.s. aan de Universiteit van Amsterdam promoveert.

Seksueel getinte beelden waren nog nooit zo toegankelijk voor jongeren. Films, televisieseries en muziekclips zijn ermee doordrenkt en op het internet zijn pornografische beelden slechts met een muisklik bereikbaar. Ook delen jongeren veelvuldig seksueel suggestieve foto’s met elkaar via sociale media.

Van Oosten onderzocht welke invloed dit alles heeft op het seksuele gedrag en opvattingen van jongeren. Verder bestudeerde ze of de reactie van jongeren op seksuele media-inhoud afhangt van hoe zij vinden dat jongens en meisjes zich op het gebied van seks en relaties horen te gedragen.

De promovenda vond onder meer dat de seksuele inhoud op sociale media het seksuele gedrag van jongeren lijkt te voorspellen. Ook zorgt sexy zelfpresentatie ervoor dat sexy willen zijn een belangrijker aspect van hun identiteit wordt. Het leidt niet tot sterkere stereotiepe seksuele opvattingen. Dit is vaak wel het geval bij het zien van traditionele seksuele media-inhoud.

De effecten gelden niet voor alle jongeren even sterk. De invloed hangt af van de mate waarin de seksuele inhoud strookt met hun eigen ervaringen en hun opvattingen over seks.


Promotiedetails
Mw. J.M.F. van Oosten, Putting things in perspective. Young people’s susceptibility to the effects of sexual media content.
Promotor: prof. dr. J. Peter.
Co-promotor: prof. dr. P.M. Valkenburg.

Tijd en locatie
De promotieplechtigheid vindt plaats op dinsdag 10 februari om 14:00 uur. Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 229-231, Amsterdam.

Lees het volledige persbericht van de UvA hier

 

 

We use cookies to improve our website and your experience when using it. See our Privacy Policy.

I accept cookies from this site